VI KAN / KONTOR & HANDEL / OM BUTIKSDESIGN

 

Laura Stål är en av våra formsäkra arkitekter med gedigen erfarenhet av retail, koncept och butiksdesign. På senare år har hon bland annat hjälpt Granngården, Telenor och KappAhl med sina nuvarande butikskoncept. Vi frågade henne hur hon tänker när hon planerar ytor som inspirerar kunden och triggar köpimpulserna. Vi ville även veta lite mer om hur hon ser på rådande och kommande butikstrender.

 

”Som arkitekt uppfyller man visioner genom att sammanföra estetik, funktion och hållbarhet. Det gäller även butiksdesign men där tillför även aspekter som ekonomi och service. Man talar bland annat om kundflöde och kundvarv, kvadratmeterförsäljning och logistik. Det är mycket som ska klaffa i dagens butiksdesign och det ställs stora krav på handlarna för att locka de allt kräsnare konsumenterna,” säger Laura.

 

”Faktum är att 70% av kunderna i en butik lämnar den tomhänt. Den siffran vill man ju gärna ändra på. Det gäller att fånga konsumentens intresse direkt och att de inom de första sekunderna ska hitta något de vill köpa – för att sedan stanna längre i butiken.”

 

Genom att analysera handlarens varumärke och målgrupp arbetar vi fram skissmodeller för att få ett helhetsgrepp om ytan och konceptet. Arkitekten har oftast en bra att överblick och kan genom ett kreativt arbetssätt skapa en estetisk funktion som svarar till handlarens behov. Det gäller inte bara det man normalt tänker på som arkitektarbete, menar Laura. Liljewall har ett starkt team som är vassa på grafisk gestaltning men jag har också goda erfarenheter av samarbeten med andra externa leverantörer vad gäller dessa tjänster.

 

"Kommer arkitekten in i ett tidigt skede kan ett sådant helhetstänk verkligen lyfta projektet till en ny nivå.”

 

En ytterligare viktig faktor är att kontinuerligt bevaka detaljhandelsbranschen och dess utveckling. Laura har noterat starka trender inom butikshandeln som hon intresserat följer.

 

”Förr så skapade man motorvägslånga korridorer av ställningar med konfektion och produkter. Ljussättningen var platt och hård - fokus låg på kvadratmeterförsäljningen. Idag selekterar man bland varorna och produktplacerar på innovativa sätt, gärna mitt i butiken istället. Dessutom vågar man dämpa belysningen för att göra miljön mer dynamisk och varierad. Fokus ligger på att skapa en varumärkesupplevelse och att hjälpa kunden att välja.”

 

”Sedan har ju såklart ny teknik och digitaliseringen stor inverkan på dagens butiksdesign. Den har gett oss ett snävare koncentrationsfokus vilket också bekräftar mitt ställningstagande att man måste fånga kunden inom de första sekunderna. Digitaliseringen utmanar den fysiska butiken men om man nyttjar den rätt kan den faktiskt förhöja upplevelsen. Kombinerar man dessa två faktorer har man ett vinnande koncept.”

 

På Liljewall arbetar marknadsområdet handel- och kontor med att utforma handelsutrymmen skapade i symbios med den inspiration och analys som alltid genomförs. Målet är att förverkliga handlarens vision och skapa tilltalande, smarta lösningar som inspirerar, lockar till köp och som ligger rätt i tiden.

Tio tips för ett lyckat butikskoncept:
 
  • Bli vän med din fiende. Introducera e-handeln i din fysiska butik. Var kreativ och innovativ.  Tekniken är framtiden. Det vi idag tror är omöjligt kommer imorgon vara möjligt. Häng på tåget.
     

  • Samarbeta över gränser för att skapa nyfikenhet. Stora designers arbetar med små. Konstvärlden tar större plats inom mode- och detaljhandeln. Varumärken samarbetar över gränser för att skapa intresseväckande fusioner.
     

  • Aktivera alla människans fem sinnen. De är djupt rotade i oss och triggar våra primitiva instinkter. Tänk doft, ljus, ljud, känsel och smak för att skapa en minnesvärd helhetsupplevelse.
     

  • Konceptualisera genom att plocka in vardagen. Styla butiken med produkter på ett sätt så att de känns igen i hemmet eller på jobbet eller till den målgrupp du vill nå. Ge kunden en upplevelse i första hand.
     

  • Våga öppna upp för nya fokuspunkter i det redan etablerade konceptet och våga omplacera dig varumärkesmässigt. Detaljhandeln är snabbrörlig och det gäller att hänga med.
     

  • Planera för att möta en ny generations kunder födda efter 2002. De är fostrade och uppväxta med den digitala världen och handlar ofta på nätet. Ha en strategi för att möta och attrahera dessa.
     

  • Skapa en kontinuerlig och spännande attraktion till din butik. Generera samspel och bygg en relation med kunden.
     

  • Berätta en historia. Din historia. Många butiker influeras av ett så kallat ”whole chain thinking” kring sina produkter där man visar konsumenterna allt ifrån hur varorna tillverkas från bomullsplantan, genom skörden, till fabriken, via designers, färdiga varan, transporten – för att sedan landa i dina händer.
     

  • Våga blicka framåt. Viritual Reality börjar vinna mark. Vi kommer snart att kunna förflytta oss från butiken till skyltfönstret och hela vägen in till designer hem. Och på hela resan kommer vi att kunna handla.
     

  • Hållbarhet då? Ja, det kanske är ett uttjatat uttryck men om man inte hakar på tåget så kommer man snart få problem. Det gäller att arbeta med att genomsyra sin organisation med hållbarhetsperspektiv i allt från produktutveckling, arbetsmiljö till butiksdesign.

Butiksdesign som säljer

Bild från Landvetter airports senaste koncept.

”Som arkitekt uppfyller man visioner genom att sammanföra estetik, funktion och hållbarhet. Det gäller även butiksdesign men där tillför även aspekter som ekonomi och service.”
 
Laura Stål, Arkitekt, Liljewall

UTVALDA PROJEKT