VI KAN / KONTOR & HANDEL / TRENDSPANING

 

Är butiksdöden ett oundvikligt faktum som ett resultat av digitaliseringens svallvåg – eller finns det fortfarande utrymme för fysisk butikshandel och en levande puls i innerstaden? Den frågan har Laura Stål, arkitekt inom Kontor & Handel på Liljewall, funderat en hel del över.

 

Att den fysiska handeln utmanas och står inför en transformation är nog de flesta överens om. E-handel tar fortsatt stora marknadsandelar och ny teknik skapar nya sätt att utbyta varor och tjänster. 

 

De som omfamnar digitaliseringen och applicerar tekniken rätt kommer kunna locka såväl digitala immigranter som de digitala infödingarna, säger Laura och hänvisar till den generation där internet ansågs vara en fluga vs. dem som vuxit upp med en smartphone i högsta och ständig beredskap. 

 

Att däremot med exakt precision kartlägga och beskriva handels framtid inom en tio- till tjugoårsperiod är svårt. Många siar och trendspanar för att idag kunna utveckla koncept- och handelsytor anpassade för morgondagens besökare.

Genom nyfikenhet i stort, regelbunden omvärldsanalys och insikter i såväl konsumentbeteenden som nya teknikmöjligheter så har vi chans att skapa oss en uppfattning om riktningen. Sedan är det bara att försöka dra konkreta slutsatser, testa – och givetvis omvärdera om det är något som inte funkar, menar Laura. 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Laura förklarar att hon skulle vilja avdramatisera butiksdöden. Hon tror istället att vi kommer kunna skapa ett ännu mer levande centrum med mer puls.

Tekniken möjliggör fler aktiviteter och funktioner där handel, upplevelse och event möts under samma tak. Här kommer man kunna samköra händelser under längre perioder och tidsspann. Här skapas mötesplatser och det behovet kan vi inte ta bort hos människan.

–Den handel som hänger med på tåget och skapar innovativa lösningar i butik kommer ha en plats i ”digitalismens era” den nya industriella revolution som binder samman det fysiska, biologiska med det digitala.
 

Så hur kommer då den framtida konsumtionen se ut 2025? Det beror mycket på hur vi besvarar frågan idag. Handlare bör omorganisera sig för att strategiskt ligga steget före konsumenterna.

Spänn fast er, för det kommer att gå fort! Men glöm inte att sitta i förarsätet, uppmanar Laura som tror på en fysisk butik imorgon med.

Laura tipsar!
Till hyresgästen:
 
  • Välkomna teknik och digitalisering men var innovativ och undvik rena ”teknik-gimmicks” som inte tillför kundnytta. Att addera teknik till gamla affärsmodeller är ingen garanti för framgång. Det handlar lika mycket om att förändra och förnya företagskulturen som affärsmodellerna.
     

  • Våga affärsutveckla lokalerna och anpassa dem efter din målgrupp. Styr inriktningen av hyresgäster men våga samtidigt släppa kontrollen över att samma aktörer lockar fler besökare. Lägg fokus på samverkan mellan hyresgästerna och var aktiv – även efter påskrivet kontrakt. Gör en affär av affären.

Till makthavaren:
 
  • Zooma in från makroplanering, blandstäder, till mikroplanering, blandfastigheter. Mixed Use slår stort och på sikt kommer man både bygga- och renovera fastigheter som inhyser multifunktioner. Framöver kommer vi kunna se att köpcentrum renoveras för att minska handelsytor till fördel för andra kontaktytor som kontor, gym, biografer, restauranger. Man utökar utbudet och även öppettiderna.

     

Etik och regelverk

 

Laura uppmanar till hänsynsfullt agerande gällande etik och regelverk. Big data, AI och att ständigt vara måltavla i någons sociala medieflöde är numera vardag.

  • Var påläst inom dataskyddsförordningen GDPR. Integritet är fortsatt viktigt för att känna trygghet på offentliga platser.

Laura Stål trendspanar
Överlever den fysiska handeln i en digital era?
”Framöver kommer vi kunna se att köpcentrum renoveras för att minska handelsytor till fördel för andra kontaktytor som kontor, gym, biografer, restauranger. Man utökar utbudet och även öppettiderna.”

De som omfamnar digitaliseringen och applicerar tekniken rätt kommer kunna locka såväl digitala immigranter som de digitala infödingarna, säger Laura Stål, arkitekt inom Kontor & Handel på Liljewall. 

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR