Det andra konstverket, ljuskällan, var hämtade ni inspiration till den?
För det verket har vi till stor del utgått från bilden från fasaden. Sedan har den ju faktiskt ett namn nu, Ája, vilket betyder kallkälla.
Sedan var vi ju också på Gällivare bildarkiv och gick igenom bilder både på människor och platser. På något sätt ville vi förankra stjärnhimmeln och visualisera vad som har varit på just den här platsen och hur samhället utvecklades innan det här huset kom hit.
På många av bilderna kunde vi återkommande se renar på flytt. Det såg ut som att det varit en viloplats just här när man flyttade renarna. Det är också därför vi lyft in den här symboliken i ljuskällan som tillsammans med stjärnbilden bara kommer fram när det blir mörkare i lokalen. Det finns också en spegel i källans botten och precis som när man tittar ner i en kallkälla, kan man se sin spegelbild när det mörknar, vilket förhoppningsvis skapar lite nyfikenhet.
För egen del, hur viktigt känns det att få med det samiska kulturarvet in i byggnaden?
Väldigt viktigt, vi ska inte vara rädda för att plocka in det samiska. Ornamentiken som man kan se spår av i skolan används dagligdags i hantverk här. Sedan är byggnaden också skapad med materialval som tilltalar mig, det mjuka i kontrast till det hårda. När jag ser på de röda pelarna här i huset påminner det mig och hur man tillverkar en körsläde, ”ackja”, där man inte använde spikar eller skruvar utan träpluggar.
Instämmer. Inom det samiska finns så mycket kunskap som inte tas tillvara på. Det är kunskap som skulle berika hela samhället om den bara får lyftas fram. Därför är vi så glada att vi fått vara en del av projektet i ett tidigt skede. Det här är ingen vanlig konstnärlig gestaltning, utan vi har varit med i processen redan innan material på fasaden ens var satt.
Slutligen, blev konstverken som ni tänkt er?
Nu är ju inte konstverket på fasaden helt klart ännu, men hittills ser det bra ut. Vi är väldigt nöjda. Vi har mötts av respekt och lyhördhet för vår grundskiss och det har varit en trygghet för oss att arkitekterna kämpat för oss och hur vi vill ha det.
Verkligen. Det har aldrig varit tal om något kompromissande vilket vi är väldigt glada för.