Flexibilitet som nyckel när barnkullarna minskar

Liljewall möter Madeleine, Jana och Erika

Flexibilitet som nyckel när barnkullarna minskar

Sverige står inför en demografisk förändring där barnkullarna minskar, vilket leder till mindre klasser och i vissa fall nedläggning eller ombyggnad av skolor. Denna utveckling ställer nya krav på hur vi som arkitekter planerar och utformar våra lärmiljöer. Hur kan arkitekturen bidra till att skapa skolor som inte bara är funktionella idag, utan också flexibla nog att möta morgondagens behov – oavsett om det handlar om ett minskat elevantal eller nya pedagogiska metoder?

Jana Mooses

Jana har under 10 år i branschen arbetat i projekt i olika skeden och i varierande skalor, främst inom utbildning, bostäder och kontor. Genom sitt arbete med diverse projekt har Jana skaffat en förståelse för projektprocesser och dess aktörer. Jana har kunskap om byggnads- och verksamhetsorganisationer från flera kommuner och erfarenhet från projekt med varierande pedagogiska inriktningar. Janas ambition är att skapa hållbara arkitektoniska skolbyggnader med utvecklande och inspirerande läromiljöer för såväl eleverna som verksamheten.

Yrke

Arkitekt
Tillgänglighetssakkunnig

Kontakt

0702-76 02 64
jamo@liljewall.se

För att belysa dessa frågor och förstå hur vi bäst kan stödja både privata och offentliga beställare i denna omställning, möter vi Madeleine Nordenknekt, Erika Brantvall och Jana Mooses, samtliga arkitekter på Liljewall som arbetar med utformning av skollokaler.

Hur kan ni som arkitekter bidra till att skapa den flexibilitet som gör en skolbyggnad till en långsiktig tillgång för kommunen eller en privat aktör?

M.NVårt bidrag handlar om att tänka metodiskt kring både utformningen av ytorna och hur de programmeras för olika arbetssätt. Ett exempel är hemvisten, som behöver ha ett ”spännband” – en elasticitet som gör att den kan anpassas efter varierande gruppstorlekar. Samma princip gäller fritidshemmet, där lokalerna ska kunna växla mellan olika verksamheter. Vi kan samtidigt stötta i processen kring arbetssätt och de inre miljöerna, att frigöra oss från idén om ”en klass i ett rum” och i stället visa hur lokaler kan stödja olika sätt att undervisa och samarbeta.

J.MPå en större skala handlar det också om att skapa byggnader som kan zoneras och stängas av. Med anpassade lås- och larmsystem kan delar av skolan användas för andra ändamål, som bibliotek eller föreningsliv. Det gör fastigheten mer mångsidig och resurseffektiv över tid.

M.NMen flexibilitet handlar inte bara om arkitektur. För att det ska fungera i praktiken krävs även nya administrativa system och rutiner hos kommunerna, så att lokaler kan samordnas och delas på ett smidigt sätt.

Att bygga om befintliga skolor för att möta nya elevtal och pedagogiska behov är ofta mer komplext än nybyggnation. Vilka är de största fallgroparna ni ser i ombyggnadsprojekt, och hur arbetar ni proaktivt för att navigera dessa?

M.NNär man bara tittar på kvadratmetrar och inte på byggnadens struktur. En lokalstrateg skulle exempelvis kunna jämföra en skola på 6 000 kvm med en på 3 000 kvm och anta att den större därigenom automatiskt lämpar sig för fler funktioner. Men utan förståelse för planlösning, rumssamband och tekniska system och rumsfördelning går det inte alltid att lägga till yta där behoven finns.

E.BVi behöver också säkra att friytor och utemiljöer räcker när elevtalen förändras. Logistiken är mer komplex än man tror: flöden i matsal och kök, serveringskapacitet, angöring, samt teknikutrymmen som ofta är underdimensionerade eller svåråtkomliga i äldre skolor

J.MTekniskt möter inte befintliga system alltid dagens krav. Rumshöjder tillåter kanske inte större ventilationskanaler, och då ”äter” installationerna upp klassrummen. Därför krävs mer tid och noggrannhet i förstudien för inventering och tydliga konsekvensanalyser innan man låser planlösningen.

Holmängenskolan i Vänersborg där en hemvist ritats för förskoleverksamhet, med möjlighet att senare transformeras till grundskola.

Madeleine Nordenknekt

Madeleine Nordenknekt har under sina år på Liljewall arbetat med projekt i olika skeden och inom lärmiljöer såsom förskolor, skolor och universitet. Under de senaste åren har hon aktivt valt att lägga fokus i de tidiga skedena som processledare där hon tillsammans med verksamheten formar skolan. I samtliga projekt arbetar hon för att inspirera i syfte att ge verksamheten nya perspektiv för goda lärmiljöer utifrån elevens perspektiv och utmanar både mindset och arbetsmetoder.

Yrke

Arkitekt

Kontakt

0765-48 70 69
mano@liljewall.se

När en skola behöver anpassas för färre elever, uppstår ofta möjligheter att omfördela ytor för andra ändamål. Hur kan ni som arkitekter hjälpa till att identifiera och realisera dessa nya användningsområden, och därmed öka värdet av fastigheten för hela lokalsamhället?

E.BDet kan handla om att vi väcker idéer om caféverksamheter, föreningsliv, kultursatsningar eller vuxenutbildning, och visa att lokalerna faktiskt kan anpassas till dessa ändamål. På så sätt blir skolbyggnaden mer än en plats för undervisning, den blir en resurs för lokalsamhället.

M.NFör att lyckas krävs även en bredare lokalstrategi. Vi kan stötta beställare och lokalstrateger genom att tidigt inventera både byggnadens förutsättningar och det större sammanhanget; hur ser den inre logistiken ut, vilka rum lämpar sig bäst för nya funktioner, hur ser friytorna ut och var bor eleverna i förhållande till skolorna? Här kan vi på Liljewall bidra med vår kompetens inom stadsplanering och demografianalys och genom att ta hjälp av våra olika digitala analysverktyg.

Vi tänker även ekonomiskt hållbart. Vi har börjat se att vissa kommuner nu är restriktiva med lokalyta vid nybyggnation för att möta ett förväntat framtida minskat elevantal och då gäller det att göra lärmiljöerna så kvalitativa som möjligt. I ombyggnation handlar det om att hitta smarta sätt att disponera och samverka kring lokalerna, så att de används effektivt och långsiktigt.

J.MI slutändan är det ett gemensamt arbete där vi kan inspirera, visa exempel och konkretisera möjligheter. Men det krävs också en tydlig vilja från kommunen att bjuda in fler aktörer, så att skolans lokaler kan öppnas upp och få en mer strategisk roll i stadens utveckling.

Kan ni beskriva några konkreta exempel där ni utformat skolor med inbyggd flexibilitet, och hur den arkitekturen specifikt underlättar anpassningar till skiftande elevunderlag eller framtida pedagogiska behov?

E.BEtt exempel är Björkris skola i Kungsbacka, där vi ritade en struktur som fungerar både för förskola och skola – om elevantalet minskar kan verksamheterna enkelt slås ihop. På Bjäre skola i Västra Karup planerade vi faktiskt för framtida expansion. Byggnaden är utformad så att nya funktioner enkelt kan dockas på utan att störa den befintliga skolan. Och på Holmängenskolan ritades en hemvist först för förskola, men med möjlighet att senare transformeras till grundskola när dessa barn nått skolåldern.

Gemensamt för dessa projekt är att flexibilitet byggts in redan från start. Det gör skolorna kostnadseffektiva och skapar en robusthet över tid.

Vilka delar av den här utvecklingen tycker ni själva är mest inspirerande i ert arbete som skolarkitekter?

M.BDet roliga är att vår roll breddas. Vi utbildades för att skapa nya miljöer, och nu gör vi det på ett annat sätt genom att analysera befintliga lokaler och med så små insatser som möjligt skapa ändamålsenliga miljöer. Det handlar mycket om att stötta brukarna och verksamheterna i hur de kan nyttja lokalerna, nästan som en slags arkitekturguide som förklarar hur man kan nyttja och utvecklas i sina rum. Det är både utmanande och väldigt stimulerande.

J.MFör mig är det spännande med de multifunktionella byggnaderna. Skolan kan återigen bli en mötesplats för hela samhället, en plats som används fler timmar på dygnet och öppnar för samarbete med exempelvis föreningsliv eller företag. Det innebär en samhällsvinst, även om det såklart också innebär att vi måste väga in frågor om säkerhet.

TACK FÖR SAMTALET! Vi hoppas kunna fortsätta bidra som arkitekter till att utveckla lärmiljöer, både genom att förädla befintliga och anpassa nya, även i tider av förändring.

Erika Brantvall

Erika arbetar på Liljewalls Malmökontor, med särskilt fokus på både befintliga och nyproducerade lärmiljöer.  Hon håller i projektet från tidig skiss till färdig byggnad både som ansvarig arkitekt, processledare och strategisk partner till beställaren och verksamheten. När det handlar om befintliga miljöer arbetar hon med ombyggnation och strategiska tillägg för att hushålla med ekologiska och ekonomiska resurser och samtidigt skapa omsorgsfullt gestaltade lärmiljöer.

Yrke

Arkitekt

Kontakt

0765-01 71 43
erbr@liljewall.se
Viktiga samtal pågår i Bjäre skola. Här är byggnaden är utformad så att nya funktioner enkelt kan dockas på utan att störa den befintliga skolan.

“Vårt bidrag som arkitekter handlar bland annat om att tänka metodiskt kring både utformningen av ytorna och hur de programmeras för olika arbetssätt inom lärmiljöerna. Vi kan samtidigt stötta i processen kring arbetssätt och de inre miljöerna, att frigöra oss från idén om ”en klass i ett rum” och i stället visa hur lokaler kan stödja olika sätt att undervisa och samarbeta.”

Madeleine Nordenknekt, arkitekt, Liljewall Göteborg